Bērnu lasīšanas ātrums

Vecāki bieži vien uztraucas par sava bērna lasīšanas ātrumu, to vai mans bērns lasa pārāk lēni? Pārāk ātri? Apkopot informāciju par sava bērna lasīšanas ātrumu var būt noderīgi. Bet šajā ziņā pavisam noteikti ir jāievēro arī zināma piesardzība, jo galu galā pats galvenais un svarīgākais mērķis lasīšanas gadījumā ir laba izpratne un lasīšanas laikā saglabāta spēcīga motivācija to turpināt. Tātad, jābūt uzmanīgiem par agru ar savu bērnu runāt par lasīšanas ātrumu un uzskatīt, ka bērnam pēc iespējas agrāk ir jāspēj izlasīt tekstu strauji. Atcerieties, ka ātrāk ne vienmēr ir arī labāk! Lasot tomēr vissvarīgākais ir tas, ka jūsu bērns saprot, ko viņš lasa un pietiekami ieinteresēts lasīt daudz grāmatas. Viens no labākajiem veidiem, lai uzzinātu par jūsu bērna lasīšanas ātrumu ir likt jūsu bērnam lasīt skaļi. Vai jūsu bērns lasa lēni un vārdu pa vārdam? Vai lasījums rit pārāk ātri un tiek izlaisti atsevišķi vārdi? Vai lasījums rit sarunvalodas tempā ar labu izteiksmi? Vai Jūsu bērns saprot, ko viņš lasa? Visi šie elementi (ātrums, vārdi, uzmanību pieturzīmēm, izpratne) strādā kopā un veido plūstošu lasījumu, kas sākumposmā ir pats galvenais. Nedaudz vēlākā posmā, kad bērna lasīšanas sējas un plūdums jau ir vairāk vai mazāk attīstījies, var pieiet pie otra vairāk formālā veida, kā domāt par sava bērna lasīšanas ātrumu, t.i. ir noskaidrot kādu vārdu skaitu jūsu bērns spēj nolasīt pareizi vienā minūtē. Šo procesu, bieži izmanto skolās, bet arī vecāki varētu izmantot neformāli mājās. Lai iegūtu aptuvenu aplēsi par to, cik daudz vārdu minūtē jūsu bērns var izlasīt, lieciet bērnam lasīt skaļi 1 minūti. Saskaitiet, cik vārdus šīs minūtes laikā jūsu bērns ir pareizi izlasījis. Protams, katrs bērns ir individuāls un nepastāv vienotas gradācijas, tomēr, lai sniegtu aptuvenu priekšstatu par bērna lasīšanas ātrumu, tad zemāk ir vidējie dati par to, cik ātri bērni lasa 1. līdz 3.klasē:: 
  • Līdz 1. klases beigām skolēniem būtu jāspēj skaidri un pareizi izlasīt vairāk nekā 50 vārdi minūtē;
  • Līdz 2.klases beigām skolēniem būtu jālasa vairāk nekā 90 pareizus vārdus minūtē; 
  • Līdz 3. klases beigām skolēniem būtu jālasa vairāk nekā 110 vārdus minūtē. 
 Ir svarīgi atcerēties, ka vārdi pareizie minūtē ir tikai viens no plūstoša lasījuma rādītājiem, turklāt ir būtiski, ka informāciju par lasīšanas ātrumu tiek apkopota regulāri, lai varētu sekot līdz bērna progresam. Skolotāji mazajās klasītēs bieži mācību gada laikā apkopo informāciju par lasīšanas ātrumu katru mēnesi. Svarīgi atcerēties, ka lasīšana noteikti nav process, kuru vajadzētu speciāli forsēt un sasteigt. Galvenais tomēr ir plūstošs lasījums (arī šim tematam pieskarsimies kādā no nākamajiem rakstiem), kā arī tas, kā bērns uztver izlasīto tekstu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru