Iepriekšējos mūsu bloga
ierakstos jau esam vairākkārt apskatījuši tematiku par to, kā ieinteresēt
bērnus lasīšanā. Tieši minētā sākotnējās intereses radīšana ir viens no
būtiskākajiem priekšnoteikumiem sekmīgai lasītprasmes apguvei, kura pamati būtu
jāieliek jau pirms pašas lasītprasmes apguves uzsākšanas. Ja bērns būs procesā
ieinteresēts, viņam tas patiks, tad arī rezultāts pavisam noteikti neizpaliks
un bērns lasīt iemācīsies ātrāk. Taču šoreiz vairāk pievērsīsimies pašām
mācīšanās procesam un metodēm, par kurā pēdējā laikā speciālisti diskutē
visvairāk.
Pēdējā laikā nākas
bieži dzirdēt dažādu speciālistu (galvenokārt starptautisku) ieteikumus, ka
bērniem lasītprasmi apgūt labāk būtu uzreiz mācot to darīt ar veseliem vārdiem
jeb pēc, tā saucamās, ātrlasīšanas metodes. Minētā metode balstās uz pieņēmumu,
ka bērna atmiņa ļoti ātri piefiksē pazīstamas lietas un īpaši apvienojumā ar
kādu konkrētu vārdu raksturojošu attēlu vai ilustrāciju, būs bērnam viegli
iegaumējama, ja minētā ilustrācija kopā ar vārda rakstību tiks regulāri
atkārtota. Nenoliedzami, īpaši pavisam mazā 2-3 gadu vecumā kādus 20-35 vārdus,
piemēram, rādot kartiņas ar attēlu un vārdu, bērns apgūs samērā ātri un viegli
(šis, protams, atkarīgs arī vecāka pacietības). Tomēr šai metodei ir daži
būtiski trūkumi, proti, netiek izkopta skaņu valoda, jo bieži vien šādi netiek
pilnā spektrā apgūtas visas skaņas, kas var radīt atsevišķus runas defektus,
kas savukārt ir arvien izplatītāka parādība. Otrkārt, bērniem netiek attīstīta
rakstība un vēlāk, mēģinot pašiem salikt kopā vārdus, tas sevišķi nesokas.
Treškārt un galvenokārt, šī metodes pamatā tomēr ir piemērotas angļu valodai,
kurā lasītprasmes apguve tomēr ir atšķirīga, jo vārdu izruna un rakstība
atšķiras. Arī vārdu galotnes mainās tikai vienskaitļa trešajā personā u.c., kas
savukārt nozīmē, ka bērnam jāatceras mazāk informācijas no galvas, tāpēc
ātrlasīšanu ir vieglāk apgūt, lai gan arī angļu valodā vairums speciālistu
tomēr iesaka sākt ar lasīšanu pa zilbēm. Latviešu valodā tieši šī iemesla dēļ
šī metode līdz galam nekad nestrādās, jo bērns varēs nosaukt konkrēto vārdu tikai
nominatīva locījumā vai darbības vārda gadījumā nenoteiksmē. Iedomājies vien,
cik 3 gadīgam bērnam būtu no galvas jāatceras, lai apgūtu kāda kaut vai tikai
viena paša vārda visus locījumus un abās dzimtēs. Diez vai tas pozitīvi
ietekmēs bērna interesi par turpmāko lasītprasmes apguves procesu. Ātrlasīšanu
mūsu bērniem tomēr, ja vispār rodas tāda nepieciešamība, labāk ir apgūt jau pēc
1.klases pabeigšanas.
Tāpēc pāriešanu no
lasītapguves pa zilbēm uz ātrlasīšanu nekādā gadījumā nav vēlams veikt pārlecot
pāri zilbju apgūšanas posmam, jo tieši tas attīsta pareizrakstību. Pretējā
gadījumā, bērni, kas jau apguvuši lasītprasmes pamatus un sāk apgūt rakstīšanu,
rakstot var sākt izlaist patskaņus. Attiecīgi ātrlasīšanu efektīvāk apgūt
bērniem, kas pabeiguši 1. klasi un apguvuši lasīšanu pa zilbēm.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru